Bonusmamman

En bonusmamma är ett hot mot alla biologiska mammor. "Tänk om min man lämnar mig och skaffar en ny och barnen får en ny mamma, som de kanske till och med tycker om!" Skräck! Skräck! Skräck! Jag håller med. Jag tror inte att det är ett dugg roligt att köra iväg sitt barn till en annan "mammafigur" som möter med stora leendet och öppna famnen. Att se sig omkring i hallen och se alla kläder och skor som den där fejkmamman har köpt till ditt barn. Som ditt barn har på sig när det gör roliga saker med henne. Medan du sitter hemma med värkande själ och ett ekande tomrum. Sessans mamma har förbrukat alla chanser att få såna sympatier från mig. Alla riktiga mammor där ute som bryr sig om sina barn och tar hand om dem och bekräftar dem och gör allt för att de ska känna sig trygga och älskade, de mammorna har alla mina sympatier. Men i de fallen är de ofta onödiga. För de mammorna behöver nog inte se en bonusmamma som ett hot. De mammorna har en så trygg och stabil relation att de kan se bonusmamman som en annan, förhoppningsvis god, relation i barnets liv. Jag kommer aldrig att bli Sessans mamma. Hon har en mamma. En mamma som inte lever upp till många punkter om hur en mamma ska vara, men hon är ändå mamma. Jag är en extra/plast/bonusmamma som lever upp till de flesta punkter om hur en mamma ska vara. Jag sätter Sessan i främsta rummet, hennes behov kommer först. Jag bekräftar henne som människa genom att engagera mig i hennes intressen och möjliggöra vissa aktiviteter inom hennes intresseområden. Jag ser till att hon känner att det hon gör, det som tillhör hennes barnvärld är viktigt. Jag uppmuntrar och peppar och ger så mycket kärlek jag orkar. Jag är sträng. Jag sätter gränser. Jag är noga med att hon äter nyttig mat och att godis hör lördagen till och att tevetittandet är noga begränsat. Jag sjunger för henne och med henne varje dag. Jag hittar på sånger med hennes namn i för att hon tycker att det är så roligt. Jag ser till Sessans bästa och jag tycker inte synd om hennes mamma för att jag gör det.

Kommentarer
Postat av: Stensland

Jag läser fortfarande.Trots att jag själv har paus:)

2008-12-15 @ 10:57:21
URL: http://stenslands.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0