Lek längre

I dag hade jag stor lust att hälla ut en stor balja lego i klassrummet och låta barnen bygga och leka i flera timmar. De behöver det. De är runt tio år och leksaker är nog en aning förbjudet. Varför i hela friden då? Dataspel, tevespel och bollar är okej. Pulka kan gå bra om man får bygga hopp i snön och stå upp i pulkan och vara matcho. Men det är så ansträngande att vara matcho att lekglädjen inte får plats.
Jag har så ont i huvudet efter dagens lektoner där det har varit ren kaos. Spring, skrik, trummande med pennor mot bänklock, fönsterbrädor, kompisens huvud, rygg, arm, ben. Vilket givetvis resulterar i utbrott hos kompisen som måste starta en pennfäktning. Som slutar i en brottningsmatch på golvet med ivrigt påhejande. Jag kan säga att det här handlar om en klass på mindre än tio elever. Och säger nån nåt. Exempelvis: "Oj men vad blev det här då" åt sågot som hon eller han gjort i sin bok. Så måste någon kommentera med: "Ja inte blev det väl bra ialla fall så dålig som du är." Och då måste en tredje ge sig in i diskussionen: "Är du så bra själv då jävla bög". Då skriker den fjärde: "Kan ni ge er jävla idioter". Då svarar någon av de andra: "Håll käften jävla hora". Och så kan ni ju försöka se mig framför er. Efter ett försök att kollektivt lugna alla på en gång genom att höja rösten och bli riktigt sträng och ingen lyssnade. Då försöker jag att hinna med att gå runt till alla och verka lugnande på den enskilda eleven. Genom att överrösta på ett strängt men lugnt sätt (pust, jag rodnar nästan när jag skriver). Tror ni att det funkar? Att jag är hes och har kramp i benen av att springa runt bland bänkarna hjälper föga. Då tittar jag på klockan och ber till gud att ingen ska gråta, vara skadad eller död före det ringer ut. Sen tittar jag på dem. Följer dem intresserat med blicken och försöker se vart beteendet kommer i från. Jag skulle vilja smyga ut, låsa dörren och sätta en forskingsgrupp utanför fönstret. Och en vakt som kan förhindra dödsfall.

Jag kan verkligen inte minnas hur jag tänkte när jag fyllde i den där ansökan till universitetet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0